bertasf

bertasf

bertasf

bertasf

bertasf

  • ۰
  • ۰

ژل رویال چیست ؟ خواص ژل رویال یا شاه انگبین ، یکی از محصولات مهم و با ارزش زنبور عسل است و به وسیله ی غدد مغذی زنبوران کارگر در روز های اولیه ی زندگی ترشح می شود ، بدین ترتیب که زنبوران عسل کارگر بین سن پنج تا دوازده روزگی می توانند ژل رویال ترشح کنند .

ژل رویال چیست ؟ خواص ژل رویال یا شاه انگبین : 

ژل رویال ماده اولیه برای تغذیه ی تخم و نوزاد و همینطور اصلی ترین ماده ی غذایی برای ملکه می باشد . لاروی که از این ماده ی غذایی تغذیه می کند در عرض پنج روز وزن اولیه اش 1250 بار افزایش می یابد و این میزان رشد بسیار قابل توجه می باشد . با ادامه ی تغذیه از این ژل از زنبور عادی به ملکه تبدیل می شود . این ماده به اکسیر جوانی معروف است و که ماده ای بسیار مقوی و انرژی زا و پر پروتئین است .
معمولا لارو ها در سه روز اول زندگی از این ماده تغذیه می کنند ، اما این برنامه ی غذایی از روز چهارم عوض می شود و به مخلوطی از عسل و گرده ارتقا می یابد اما ملکه تا آخر عمر از این ژل استفاده می کند . این تفاوت تغذیه در زنبور ملکه و کارگر باعث تفاوت های بارزی در آن ها می شود . از جمله ؛
ساختمان بدن : زنبور ملکه اندام تناسلی دارد اما زنبور های کارگر اندام هایی مانند کیسه های جمع آوری گرده ، غده های غذایی نوزادان و غدد موم سازی می باشند .
دوره تکامل : دوره ی شفیرگی زنبور ملکه در 16 روز اتفاق می افتد ولی این مرحله در زنبور کارگر در 21 روز طی می شود .
طول عمر : زنبور ملکه حداقل تا 5 سال و زنبور کارگر 45 تا 60 روز زندگی می کند .
ظاهر و رفتار : ملکه می تواند 2000 تخم در روز بگذارد . او با پخش بوی خود در فضای کندو ، زنبوران کارگر را عقیم می کند . از نظر جسمی ملکه بسیار بزرگ تر از زنبور کارگر است .


خصوصیات فیزیکی ژل رویال :

ژل رویال یک ماده ی یک نواخت با حالت خمیری و تقریبا مایع است که رنگ آن سفید مایل به زرد یا بژ بوده و بوی تند اسید فنولیک دارد . ژل رویال ترش و تند است ، به همین دلیل بعضی افراد از خوردن آن اجتناب می کنند . چسبندگی آن برحسب مقدار آب موجود و طول عمر آن تغییر می کند و به تدریج چسبناک تر می شود .
برخی ذرات باقی مانده در ژل رویال علامت خالص بودن آن است ، به عنوان مثال می توان به وجود پوست لارو اشاره کرد . تکه های موم نیز کم و بیش وجود دارند ، ولی وجود آن ها بیشتر به روش جمع آوری بستگی دارد .

منبع : عسل آراماس 

  • ۹۹/۰۳/۲۰
  • brtew hjik

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی