bertasf

bertasf

bertasf

bertasf

bertasf

  • ۰
  • ۰

این روزها که قیمت خانه سر به فلک کشیده و مدام هم قیمت‌ها بالا می‌رود، خرید خانه و صاحب‌خانه شدن برای بسیاری از افراد جامعه تبدیل به آرزویی محال شده است. مردم به سختی می‌توانند پس‌انداز کنند و اغلب میزان درآمدشان آن‌قدری نیست که با پس‌انداز از حقوق کارمندی و کارگری بتوانند سرمایه قابل‌توجهی برای خرید خانه جمع کنند. زوج‌های جوان، خانواده‌هایی که سال‌هاست اجاره‌نشین هستند و مجردهایی که می‌خواهند برای آینده‌شان سرمایه‌گذاری کنند و… خلاصه همه ما به نوعی در پی یافتن پاسخ این سوال هستیم که واقعا چگونه صاحب خانه شویم و در این وضعیت اقتصادی نامطلوب خانه بخریم. چطور خودمان را از شر اسباب‌کشی و نقل مکان سالانه، دویدن از این بنگاه به آن بنگاه برای پیدا کردن خانه، افزایش اجاره‌بها و فکر رسیدن به موعد اجاره خلاص کنیم؟ آیا خرید خانه واقعا این‌قدر غیرممکن است؟ 

چگونه صاحب خانه شویم

مدیریت مالی گامی مهم برای خانه‌دار شدن است
قبل از هر چیز این نکته را بگوییم که اگر پول بادآورده هنگفت یا ارث کلانی به شما نرسد و صاحب شغل‌هایی با درآمد چند ده و چند صد میلیونی در ماه نباشید؛ پروسه خرید خانه برای شما مثل اکثر افراد جامعه طولانی و زمانبر و نیازمند صبر و حوصله فراوان است. پس باید کفش آهنی بپوشید و قدم به قدم برای رسیدن به آرزوی خانه‌دار شدن گام بردارید. حقیقت این است که وقتی آرزویی مثل صاحب‌خانه شدن را در سر می‌پرورانید، حتی کم‌ترین مبالغ هم اهمیت پیدا می‌کنند؛ پس باید مدیریت مالی را یاد بگیرید. مدیریت مالی یعنی هزینه‌ها را کنترل کرده و از منابع مالی که در اختیارتان است به صورت بهینه استفاده کنید تا به افزایش سرمایه و سود مالی برسید.

در این راستا باید کلیه مخارج و هزینه‌های خود را ثبت کرده و هزینه‌های ضروری و غیرضروری را مشخص کنید. این کار باعث می‌شود حواستان به دخل و خرج‌تان باشد و با احتیاط بیش‌تری تصمیم به خرید بگیرید.

پس‌انداز کردن را فراموش نکنید
می‌پرسید چگونه صاحب خانه شویم و از مستاجری نجات پیدا کنیم، جواب این است که پس‌انداز کردن را جدی بگیرید. حتی اگر درآمدتان چندان زیاد نیست باز هم هر ماه مقداری از آن را پس‌انداز کنید و یادتان نرود که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود؛ دریا هم نشود یک بشکه ۲۰ لیتری که می‌شود. از شوخی گذشته برای خرید خانه پول زیادی لازم است و این مبلغ در مدت زمان کوتاه به دست نمی‌آید؛ پس باید برای آن تلاش کنید. برای مثال می‌توانید هر ماه مقداری از حقوق و درآمد خود را (مثلا ۲۰ درصد) در حساب‌هایی بگذارید که به صورت سالانه سود مشارکت روی آن‌ها محاسبه می‌شود.


خرید خانه با کمترین پول

اگر واقعا می‌خواهید به جواب سوال چگونه صاحب خانه شویم برسید و مبلغ مورد نیازتان را تامین کنید، باید سختی‌های این راه را تحمل کرده و خودتان را مجبور کنید که از خرج‌های اضافه بزنید؛ مثلا به جای اسنپ با مترو و اتوبوس به سرکار بروید، به جای این که هر روز از بیرون ناهار بخرید در خانه غذا درست کنید و به محل کارتان ببرید، بی‌خیال خریدها و سفرهای غیرضروری شوید و…

سرمایه‌گذاری کنید
با توجه به افت ارزش پول ایران خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به جای این که پول خود را در بانک پس‌انداز کنند، آن را در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال خرید طلا یکی از روش‌های خوب سرمایه‌گذاری به‌خصوص در بلندمدت است. اگر سکه و طلا بخرید و بخواهید دو سه ماه دیگر بفروشید بله ممکن است افت قیمت داشته باشد؛ اما در بلندمدت ارزش آن بیش‌تر می‌شود و سود قابل‌توجهی می‌کنید. خرید دلار و یورو هم انتخاب برخی از افراد برای سرمایه‌گذاری و کسب سود است. طی سال‌های اخیر هم بسیاری از افراد در بازار بورس و ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که اتفاقا خیلی‌ها به سود کلانی رسیده‌اند. البته برای سرمایه‌گذاری در این بازارها نباید بی‌گدار به آب بزنید و باید دانش و تجربه کافی در این زمینه داشته باشید که بدانید بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری چه وقتی است.


به آپارتمان کوچک‌تر نقل مکان کنید
چگونه صاحب خانه شویم و خانه‌ای حتی کوچک برای خودمان بخریم؟ باید در دوران اجاره‌نشینی به متراژ پایین رضایت دهید و به آپارتمان کوچک‌تر نقل مکان کنید. این که هم بخواهید خانه‌ای با متراژ بالا در منطقه‌ای خوب و گران اجاره کنید، هم بخواهید خانه‌دار شوید با هم در تضاد است. وقتی مجبور شوید بیش‌تر درآمدتان را برای کرایه خانه بدهید، دیگر پولی برای پس‌انداز کردن و صاحب‌خانه شدن نمی‌ماند. بله زندگی در خانه کوچک در منطقه‌ای ارزان‌تر شاید چندان باب میل شما نباشد؛ اما یادتان باشد شما هدف بزرگ‌تری دارید و آن هم خانه‌دار شدن است.

وام مسکن بگیرید
این روزها برای اکثر افراد جامعه خانه خریدن بدون گرفتن وام تقریبا غیر ممکن است. حتی فقط با وام هم نمی‌توانید خانه بخرید؛ زمانی که مقدار قابل قبولی پول پس‌انداز کرده‌اید و با سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف به مبلغ خرید خانه نزدیک شده‌اید؛ می‌توانید بقیه پول مورد نیازتان را از طریق وام تامین کنید. وقتی شخصی می‌پرسد چگونه صاحب خانه شویم اولین جوابی که به ذهن هر کس می‌رسد گرفتن وام مسکن است. بانک‌ها برنامه‌های مختلفی برای تخصیص وام به مردم دارند؛ شرایط دریافت هر کدام از آن‌ها را دارید وام بگیرید و در خرید خانه تعلل نکنید. این که بخواهید منتظر بمانید تا پول‌تان برای خرید خانه بیش‌تر شود و خانه‌ای بزرگ‌تر در منطقه‌ای بهتر بگیرید ریسک بالایی دارد؛ چون قیمت مسکن روز به روز بالاتر می‌رود.

میزان قسطی که بانک‌ها تعیین می‌کنند معمولا منطقی است اما باز هم زمانی وام بگیرید که محل درآمدی تقریبا ثابت و مطمئن دارید؛ چون بانک‌ها و موسسات مالی درباره پرداخت اقساط وام سخت‌گیر هستند و اگر برای مدتی پرداخت قسط‌تان عقب بیفتد و از موعد اخطار بگذرد، ملک شما توقیف می‌شود.


به پیش خرید خانه هم فکر کنید
در پاسخ به سوال چگونه صاحب خانه شویم باید بگوییم که یکی از گزینه‌هایی که می‌توانید در نظر بگیرید پیش خرید خانه‌هایی است که هنوز ساخت آن‌ها تکمیل نشده و قرار است در آینده به شما تحویل داده شوند. البته با توجه به این که در این مورد کلاهبرداری هم زیاد صورت می‌گیرد، حتما از طریق قانون و مبادی رسمی از قانونی بودن فعالیت‌های شخص یا بنگاهی که خانه را پیش‌فروش می‌کند اطمینان حاصل کنید.

مشارکت در ساخت، خرید خانه قولنامه‌ای و خانه‌های اقساطی هم روش‌های دیگری برای خرید خانه هستند.


سخن پایانی
در نهایت این را بگوییم که در حال حاضر رهن و اجاره خانه هم امری دشوار شده چه برسد به خرید خانه که پروسه‌ای زمان‌بر و طولانی است و صبر و طاقت زیادی می‌طلبد؛ پس پشتکار داشته باشید و اراده خود را برای پس‌انداز و خرید خانه از دست ندهید. در رابطه با این سوال که چگونه صاحب خانه شویم این نکته مهم را هم باید بگوییم که اگر بودجه نسبتا قابل‌قبولی دارید که برای خرید خانه کفاف می‌دهد، شده حتی فعلا خانه‌ای ارزان با متراژ کم و در منطقه و محله‌ای ارزان بخرید تا پول از دستتان نرود.

به این امید که پول بیش‌تری جمع کنید و خانه‌ای بزرگتر در منطقه‌ای بهتر بخرید، خرید خانه را به تعویق نیندازید که هر روز قیمت مسکن بالاتر می‌رود و پول ما هم بی‌ارزش‌تر می‌شود. می‌توانید در آینده اگر بودجه بیش‌تری داشتید خانه را عوض کنید و آن‌چه که به ایده‌ال‌تان نزدیک‌تر است را بخرید. 
منبع : https://www.zoomila.com/

  • ۰۱/۱۰/۲۲
  • brtew hjik

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی